(1). Господарський облік. Функції, сутність, етапи виникнення. 1458 Бенедетто контрулї Про торгівлю і досконалого купця 1494 Лука Пачоллі Трактат про рахунки і записи Господарський облік - система організованого, систематизованого спостереження, кількістного вимірювання, реєстрації, групування відображення соціально - економічних явищ в усіх ланках народного господарства Функції ГО Контрольна Інформаційна Види ГО Оперативно - технічний облік Статистичний облік Бухгалтерський облік Операційно - технічний облік - система поточного спосетреження і контролю за господарськими процесами і операціями з метою управління ними безромередньо підчас їх здійснення. Найпростіший вид обіку. Особливістю є відсутність суворого регламентування. Головне завдання - швидка видача даних. Статистичний облік - Узагальнює і відображає масові і однорідні явища і процеси які відбуваються у природі та суспільстві. Основна задача полягає у отриманні даних про виконання планів, співвідношення та розвиток галузей НГ та наявність виробничих ресурсів. (2).БО сутність, значення.... Бухгалтерський облік - система безперервонго взаємоповязаного спостереження і контролю за господарською діяльністю підприємства з метою отримання поточних та підсумкових даних. Особливості БО Безперервне, суцільне та послідовне відображення господарських операцій Обовязкове документалне пітвердження наявності госп. засобів і здійснення господарсбких операцій Використання специфічних засобів та прийомів (подвійний запис, рахунок, оцінка, інвентаризація) Обовязкове узагальнення даних БО у грошовій формі Завдання БО: Завдання: 1)Збирати, обробляти та відображати первинні дані про госп. діяльність підпр. 2)Проведення систематизації даних для узагаль-ня і одержання підсумк. інф-ї про діяль. підпр. 3)забеспеч. керів-ва інф-ю про викон-ня плано-вих та базових показників діяль. підпр. Вимоги: 1)строга докумениальність 2)своєчасність 3) точність, об’єктивність та достовірність 4)простота, ясність та доступність 5)економічність при веденні б.о. Принципи БО: 1)Обачність- застосування в БО методів оцінки , які повинні запобігати заниженню оцінки забов`язань та витрат і завищенню оцінки активів і доходів п 2)Повне висвітлення- фін. звітність повинна містити всю інфор. про фактичні і потенційні наслідки госп. опер., здатних вплинути на ріш-ня, що приймаються на її основі. 3)Автономність- кожне під-во розгляд-ся, як юр. особа, відокремлена від її власників, у зв`язку з цим особисте майно та забов`язання власників не повинні відображатися у фін. звітності п 4)Послідовність- це постійне застосування п-ом обраної облікової пол-ки 5)Безперервність- оцінка активів та забов’язань п здійснюється виходячи з припущення, що діяльність під-ва бути тривати далі 6)Нарахування та відповідність доходів і витрат- для визнач. фін. результату звітного періоду необхідно порівняти доходи звітного періоду з витратами, що були здійснені для отримання цих доходів. При цому доходи і витрати відображаються в б.о. і звітності в момент їх виникнення, незалежно від дати надходження або сплати грош. коштів 7)Превалювання сутності над формою- операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми 8)Історична (фактична) собівартість- пріоритетною є оцінка активів п-ва, виходячи з витрат на їх виробництво та придбання 9)Єдиний грошовий вимірник - вимірювання та узагальнення всіх госп. операцій підприємства у його фінансовій звітності здійснюється в єдиній грошовій од. 10)Періодичність- можливість розподілу діяльності підприємства на певні періоди часу з метою складання фінансової звітності. БО поділяється на фінансовий та управлінський облік Фінансовий облік формує показники звітності по пдіриємству вцілому. Він уніфікований та жорстко регламентований державою. Він не є комерційною таємницею. Управлінський облік забезпечує інформацію про собівартість окремих видів продукції і витрат окремих підрозділів. Організується з потреб підприємства. Форма не регламентована, є комерц. таємницею. (3). Організація БО в Україні Керівництво ГО на Україні здійснюють Мінфін Казначейство НБУ Держ комітет зі статистики Галузеві міністерства Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні Підприємство самостійно обирає форму організації БО Введення до штату підприємства посади бухгалтера, або створення служби на чолі з гб. Також можна скористуватися послкгами спеціаліста з БО, зареєстрованого, як підприємця, який діє без створення юр. особи. Ведення на договірних засадах обліку аудиторською фірмою. (4).Міжнародні та національні стандарти БО МСБО були розроблені багатьма країнами, що є членами Комітету з міжнародних стандартів бухгалтерського обліку, тому вони увібрали в себе передовий досвід економічно розвинутих країн Створення МСБУ — результат інтеграційних процесів Інтеграційні процеси в країнах Західної Європи обєктивно вимагали перегляду як законодавства цих країн, так І систем обліку, звітності та статистики Після створення Європейського Союзу значно активізувались процеси уніфікації та стандартизації законодавств та систем обліку, звітності та статистики європейських країн Розпочався новий етап співіснування Процес створення Міжнародних Стандартів Бухгалтерського Обліку став результатом процесу економічної Інтеграції, створенням єдиного економічного простору, створенням міжнаціональних корпорацій, вільних економічних зон, створенням та функціонуванням спільних підприємств, реалізацією спільних проектів Сутність МСБО МСБУ розроблені з метою уніфікації правил бухгалтерського обліку та надання фінансової Інформації про підприємства в усьому світі Вони встановлюють • * принципи складання та повноту Інформації, що дозволяє користувачеві зробити адекватні висновки про фінансовий стан підприємства на основі аналізу звітних документів; - правила обліку певних складних ситуацій, які є основою МСБО та розповсюджуються на такі обєкти обліку, як амортизація, валютні операції, лізингові операції, фінансові Інвестиції тощо; - форму фінансових звітів; Стандарт бухгалтерського обліку— це нормативний документ, що визначає правила та процедури бухгалтерського обліку й складання звітності Сьогодні розроблено 31 бухгалтерський стандарт, що торкаються різних аспектів ведення обліку: МСБО№1 — «Розкриття облікової політики» МСБО№2 — «Запаси» МСБО№3 — «Облік амортизації» МСБО№4 — «Інформація, яка підлягає розкриттю» МСБО№5 — «Звіт про рух грошових коштів» МСБО№6 — «Чистий прибуток або збиток за період, суттєві помилки та зміни в обліковій політиці» МСБО№7 — «Витрати на дослідження та розробки» МСБО№8 — «Непередбачені події та події, що відбуваються після дати балансу» МСБО№9 — «Будівельні контракти» МСБО№10 — «Облік податків на прибуток» . . . 31 Основу ведення МСБУ складають принципи, які були вироблені світовою практикою бухгалтерського обліку Принципи — це базові концепції, що закладаються в основу відображення в обліку та звітності господарської діяльності підприємства, його активів, доходів, витрат, фінансових результатів Процес економічної Інтеграції в світовому масштабі, Інтернаціоналізація економіки, бізнесу призвели до необхідності Інтернаціоналізації та стандартизації обліку, який є мовою бізнесу Інформаційне взаєморозуміння є важливою передумовою успішного розвитку бізнесу, економічної Інтеграції країн На основі міжнародних стандартів бухгалтерського обліку (МСБО) в Україні розроблені й діють національні Положення (стандарти) бухгалтерського обліку — П(С)БО. Національне Положення (стандарт) бухгалтерського обліку — нормативно-правовий акт, затверджений Міністерством фінансів України, що визначає принципи та методи ведення бухгалтерського обліку і складання фінансової звітності, що не суперечить міжнародним стандартам. удосконалення форм бухгалтерського обліку; підготовка законодавчих актів та нормативних документів згідно із завданнями програми; розробка та затвердження Плану рахунків бухгалтерського обліку та галузевих рекомендацій щодо ведення обліку витрат виробництва; вивчення організації і методології бухгалтерського обліку, звітності та аудиту підприємств та банків з використанням МСБО та комп'ютерів у країнах з розвинутою економікою; розробка вітчизняних стандартів бухгалтерського обліку, звітності та аудиту, уніфікація форм первинної облікової документації. України "Про бухгалтерський облік і фінансову звітність в Україні", який передбачає регулювання бухгалтерського обліку в напрямку гармонізації з міжнародними стандартами фінансової звітності Наказом Міністерства фінансів України № 291 від ЗО листопада 1999 р. затверджено План рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов'язань і господарських операцій підприємств і організацій та інструкцію до його застосування ПСБО 1 Загальні вимоги до фінансовоїзвітності 2 Баланс 3 Звіт про фін результати 4 Звіт про рух грошових коштів 5 Звіт про власний капітал 6 Виправлення помилок і зміни у фін звітах 7 основні засоби . . . 27 Діяльність, що припиняється Національні Положення (стандарти) складаються структурно з таких частин: Загальні положення, де визначаються методологічні засади формування в бухгалтерському обліку інформації про об'єкти обліку, вказується яким чином і які суб'єкти господарської діяльності їх застосовують, наводиться короткий глосарій вживаних термінів та їх тлумачення, що сприяє кращому розумінню змісту положення (стандарту). Визнання та класифікація об'єкта бухгалтерського обліку. Оцінка об'єкта бухгалтерського обліку, її складові та порядок визначення, вказуються прийняті методи оцінки. Характеристика обліку об'єкта бухгалтерського обліку виходячи із загальноприйнятих за МСБО принципів. Розкриття інформації про об'єкти бухгалтерського обліку у фінансовій звітності та примітках до звіту. Додатки (у разі необхідності), де наводяться форми фінансової звітності, методи та приклади розрахунків показників, різні переліки тощо. (5).Обєкт, предмет методи Обєкт БО Виробничо - господарська діяльність підприємства Предметом БО є стан і використання ГЗ підприємства Предметом БО як науки є сам БО, його методи, прийоми, організація Методи БО - способи за допомогою яких здійснюється вивчення викоричтання ГЗ Це система методів за допомогою яких здійснюється суцільнеФ, безперервне, взаємоповязане і відповідно відображене економічне узагальненння та підрахування у грошшовій формі обєктів БО Сукупність прийомів і способів бух. обліку (б.о.) за допомогою яких б.о. вивчає свій предмет становлять його методи. До м-дів б.о. належать: 1)Документація і інвентаризаця 2)Оцінка і калькуляція 3)Система рахунків і подвійний запис 4)Баланс і звітність. За допо-могою первинних документів б.о.фіксує кожну госп. операцію, тому документація є одним з прийомів методу б.о. Але бувають такі явища, які не можуть бути відображені документально в б.о. напр. зміна кількості сировини під впли-вом природ. середовища – випаровування, а також псування та крадіжки. Для того, щоб мати інф-цію про такі явища на підп-ві перео-дично проводиться інвентаризація, при якій перевіряють фактичну наявність госп. засобів; отримані дані порівнюють з показниками б.о, а виявлені розходження, якщо вони мають місце документують і відображають в обліку. Інвен-ї підлягають товарно-матеріальні цінності, грош. кошти, а також різні види заборгованостей. Оскільки для відобр-ня операцій б.о. викорис-товує грощовий вимірювач, потрібно дані, які надходять в натураль-у та труд-му вимірювачі переводити у грошовий. Це робиться за допо-могою оцінки. Для керівництва під-ва необхідно знати суму витрат пов’язаних з діяльністю під-ва. Це робиться за допомогою калькуляції. Каль-ція це перерахування собівартості готової продукції або виконаних робіт (послуг). Для того, щоб згрупувати госп. операції, які оформ-лені відповідними документами, за якісно однорідними ознаками в б.о. використовуюють систему рахунків. Госп. операції спричинюють взаємопов’язані зміни у складі засобів і джерел їх формування. Це обумовлює необхідність відображувати госп. операції в системі рахунків подвійним записом, при якому кожну суму кожної операції записують у певному порядку на двох рахунках. Для отримання інформації про наявність і склад майна під-ва і джерел його формування переодично складають бух-й баланс, в якому зіставляють сукупність засобів госп.,(в грошовому вираженні) з джерелами їх формування і цільовим призначенням Для відображення інфор-ції про фінансовий стан під-ва викор-ся фінансова звітність. Усі методи тісно взаємопов’язані між собою і складають метоб б.о. тільки у своїй єдності. (6)Основні поняття БО Господарські засоби це сукупність матеріальних предметів, які залучені у господарській діяльності, або є її результатами, а також грошові кошти та права. Госопдарські процеси - основа господарської діяльності. постачання виробництво реалізація Господарські операції - рух господарських засобів підчас господарської діяльності. Обєктами БО є явища та речі, які підлягають обліку. До них відносять рухоме та нерухоме майноамортизація доходи витратиприбутки збитки зобовязання за кредитами (7). Класифікація господарських засобів за видами та розміщенням За функціональною роллю в процесі відтворення або за складом і розміщенням Дозволяє отримати інформацію про те, які засоби є в розпорядженні підприємства, з чого вони складаються та як розміщені За функціональною роллю засоби поділяють на Необоротні активи 1) Матеріальні (основні засоби, незавершені каптіловкладення, довгострокові інвестиції, довгострокова деб. заборг, інвестиційна нерухомість) Нематеріальні Оборотні активи 2) У сфері виробництва ( предмети праці, незавершене виробництво) У сфері обігу (гот прод, товари, грошові кошти) Невиробничі Витрати МП 3) (8).Класифікація ГЗ за джерелами та призначенням Це групування дозволяє встановити джерела утворення ГЗ та їх призначенням Власні Власний каптіал 1) \\статут, резервн, пайовий, прибуток Цільове фінансування 2) Доходи МП 5) Позикові Довгострокові зобов (по кредитам, довг кредит заборг) 3) \\Оренда, облігації, векселі довгі Поточні зобов (короткостр кредити банків, короткострокова кред заб, короткострокові зоб за розподілом) \\постачальники, векселі, ОП , бюджетом, соцстрах (9). Баланс, сутність, побудова, зміст Баланс - це спосіб економічного групування та відображення у грошовій оцінці на визначену дату (кінець місяця, кварталу, року) ГЗ за видами і розміщенням та джерелами утворення і призначенням Завдання балансу - дати господарську інформацію про активи та їх джерела на певний момент, він відображає взаємовідношення між економічними ресурсами підприємства та вимогами на них. Має вигляд таблиці Ліва - за видами і розм (актив) права - за джерелами та призначенням (пасив) Актив і пасив поділяються на окремі статті. Кожній статті відповідаєокремий рядок балансу. В кожній статт відображається або окремий вид засобу, або джерела. Однорідні за економічним змістом статті обєдані у розділи Види Вступний баланс (стан ГЗ на момент утворення підприємства, або на початок року після здачі річного звіту) Баланс брутто (з урахуванням регулюючих статей - знос ОЗ знос немат акт, інших немат акт, резерв сумнівних боргів, неоплачений капітал, виручений капітал) Баланс нетто (без урах рег статей) Розділовий баланс (на момент розділу підприємства) Вертикальний (односторонній - актив, потім пасив) (10). Актив балансу. Сутність, розділи, статті Активи - ресурси, контрольовані підприємством в резцльтаті минулих подій, використання яких призведе до економічних вигод у майбутньому. Актив = власний капітал + Зобовязання Власний капітал - частина активу за відрахуванням зобовязань Зобовязання - заборгованість підприємства, яка виникла у результаті минулих подій та, як очікується призведе до скорочення ресурсів у майбутньому Відповідно до псбо 2 актив складається із 4х роділів Необоротні активи (нематеріальні,незав будівництво, ОЗ, довгострокові біо активи, довгострокові фін інвест, довгострокова деб заборг, відстрочені а, інші а) Оборотні активи (вир запаси, поточні біо а,незав вир, гот прод, товари, векселі од,дебіт звбор за товари р посл, дебіторська заборг за розр, інша поточна д з,поточні фін інв, грошові кошти, інші об а) Витрати МП (11). Пасив балансу. Сутність, розділи, статті В пасиві відображаються власні та залучені засоби підприємства. Іноді замість терміну пасив використовують поняття капітал. Пасив поділяється на 5 розділів Власний каптіал (статутний, пайовий, додатковий , резервний, нерозподілений прибуток, неоплачений капітал, вилучений капітал) Забезпечення майбутніх витрат (заб виплат персоналу, інші забезпечення) Довгострокові зобовязання (д ердити банків, інші довгострокові фін зоб, відстрочені податкові, інші податкові) Поточні зобовязання (к кредити банків, поточна за довгостроковими, векселі видані, кредиторська заборг за товари р пос, поточні зобов за розрахунками(бюдж, ОП, страх, учасники і тп)) Доходи майбутніх періодів Оскільки актив і пасив відображає одні і ті самі господарські засоби, але з різних точок зору, підсумок по активу та пасиву повинен бути рівним. (12). Вплив господарських операцій на баланс Господарська операція - це подія, або дія, яка викликає зміну у фінансовому стані підприємства. Будь яка дія, що викликає зміни у пасивній, або активній частині майна називається операцією Кожна операція відображає подвійну дію - отримання і видачу Надходження - витрачання Отримання - Видача Нарахування заборгованості - погашення заборгованості З точки зору впливу на чистий капітал поділяють операціяї економічні - викликають зміни у сумі капіталу статичні - не впливають на суму каптіалу Кожна операція впливає на 2 статті балансу причому на одній з них відбувається зменшення, а на іншій - збільшення на одну і ту ж суму За результатами впливу на баланс операції поділяють на 4 групи 1 А+ А- 2 П+ П- 3 А+ П+ 4 А- П- (13). Рахунки БО - сутність,графічне зображення, види, порядок запису Рахунки - спосіб економічного групування і поточного відображення видів господарських засобів, їх джерел і господарських операцій Графічно рахунок можна подати у вигляді двосторонньої таблиц, права частина якої називається кредитом, а ліва - дебетом. Кожна господарська операція призводить до збільшення, або до зменшення по рахунку. Для того, щоб відобразити це в обліку, рахунки поділено на 2 частини одна для відображення збільшень, а друга - для зменшень. В залежності від обєкту відображення рахунки поділяють на активні - види та розміщення ГЗ - збільшення у дебеті, зменшення у кредиті (Од = Зб1 + Зб2. Ок=Зм1+Зм2. С2 = С1+Од-Ок) пасивні - джерела ГЗ та їх цільове призначення - збільшення у кредиті, зменшення у дебеті (Од=Зм1+Зм2, Ок=Зб1+Зб2. С2=С1+Ок-Од) активно-пасивні - одночасно ГЗ та їх джерела - поєднують ознаки як активних так і пасивних рахунків За харкатером узагальнення рахунки бувають синтетичні - першого порядку - узагальнена характеристика ГЗ та їх джерел (10 - осн засоби, 40 - статут кап, 20 - вироб запаси) субрахунки - 2го порядку - деталізація інформації синтетичних рахунків (201 - сир і мат, 202 - комплектуючі, 203 - паливо і тд. ) аналітичні рахунки - 3го порядку - ще більш точні, дають інформацію як у грошовій, так і у натуральній формі (С2 - кинцевий залишок деб и кред заборгованости) (14)Активні рахунки сутність, графічне зображення,порядок запису, визначення кінцевого сальдо Активні рахунки Побудова активних рахунків розрахункових операцій характеризується такими рисами: 1) записи на дебеті активних розрахункових рахунків означають первісне утворення та подальше збільшення дебіторської заборгованості, а на кредиті - зменшення її; 2) залишок може бути тільки дебетовим, що показує наявність непогашеної дебіторської заборгованості. На яких обліковуються засоби, що характеризуються натуральними вимірниками - основні засоби, запаси,готова продукція, тощо Рахунки для обліку грошових коштів - каса, рахунок в нац валюті, валютний рахунок, тощо Рахунки для розрахунків з дебіторами, підзвітними особами,тобто рахунки які відображають заборгованість фізичних та юридичних осіб перед підприємством Рахунки, призначені для обліку витрат - основне виробництво, інвестиції і тп. активні - види та розміщення ГЗ - збільшення у дебеті, зменшення у кредиті (Од = Зб1 + Зб2. Ок=Зм1+Зм2. С2 = С1+Од-Ок) (15) Пасивні рахунки сутність, графічне зображення,порядок запису, визначення кінцевого сальдо Характерні риси побудови пасивних рахунків. 1) Записи по кредиту пасивних розрахункових рахунків означають первинне створення і подальше збільшення кредиторської заборгованості, а по дебету - зменшення (погашення) її. 2) Залишок може бути тільки кредитовим, що означає наявність непогашеної кредиторської заборгованості нашим підприємством Пасивні рахунки Рахунки на яких обліковується власний капітал - статутний каптіал, резервний каптіал, тощо Рахунки для обліку позик банкку- короткострокових та довгострокових Рахунки для обліку розрахунків з кредиторами - постачальниками, працівниками, бюджетом, тощо Рахунки для обліку доходів, прибутку пасивні - джерела ГЗ та їх цільове призначення - збільшення у кредиті, зменшення у дебеті (Од=Зм1+Зм2, Ок=Зб1+Зб2. С2=С1+Ок-Од) (16) Активно - пасивні рахунки сутність, графічне зображення,порядок запису, визначення кінцевого сальдо Активно-пасивні рахунки розрахунків використовуються для обліку розрахункових взаємовідносин за такими господарськими операціями, внаслідок яких дане підприємство може опинитися в ролі боржника або кредитора. Наприклад, розрахункові взаємовідносини по поточних операціях між вищою організацією та підпорядкованою їй організацією, підприємством, дочірніми підприємствами відображаються на рахунку "Внутрішні розрахунки (по поточних операціях)". Цей рахунок може показувати заборгованість підприємства вищій організації (головною підприємству), або заборгованість вищої організації головному підприємству, або заборгованість вищої організації (головного підприємства) підприємству, дочірньому підприємству і може бути для кожної із сторін або активним, або пасивним. Якщо в балансі підприємства рахунок "Розрахунки" (за товари, роботи та послуги, з бюджетом, з дочірніми підприємствами тощо), що підлягають відшкодуванню, показано в активі, то це означає, що по поточних операціях інші підприємства є боржниками перед нашим підприємством. Відображення рахунка "Розрахунки" (по податках і платежах, з дочірніми підприємствами тощо), що підлягають відшкодуванню, в пасиві балансу підприємства свідчить про наявність обов'язків перед бюджетом, іншими підприємствами, особами. Таким чином, активно-пасивний рахунок може мати або дебетове, або кредитове сальдо, а значення його оборотів може бути аналогічним активному або пасивному рахункам "Розрахунки". Характерні риси побудови активно-пасивних розрахункових рахунків. 1) Початкове сальдо в активно-пасивних рахунках по взаємних розрахунках може бути або дебетовим, або кредитовим. 2) При дебетовому, початковому залишку записи на дебеті означають збільшення, а на кредиті - зменшення дебіторської заборгованості. При кредитовому сальдо, навпаки, записи по дебету означають зменшення, а по кредиту - збільшення кредиторської заборгованості. 3) Кінцевий залишок також може бути або дебетовим, або кредитовим. 4) Залежно від характеру активно-пасивного рахунка залишки показуються в балансі в активі (при дебетовому сальдо) або у пасиві (при кредитовому сальдо). До активно-пасивних розрахункових рахунків належать також і такі синтетичні розрахункові рахунки, в яких частина аналітичних рахунків - активна, а частина - пасивна. Прикладом може бути рахунок "Розрахунки за товари, роботи, послуги". Цей рахунок має одночасно два залишки -дебетовий і кредитовий. (17). Подвійний запис сутність, кореспонденція рахунків, рахункова формула, бухгалтерська проводка Кожна господарська операція викликає подвійні зміни у складі господарських засобів та джерелах їх формування. Суть подвійного запису полягає у тому, що кожна господарська операція відображається на рахунках двічі - за дебетом одного та кредитом іншого Рахунки, які стосуються однієї операції повязані між собою та називаються кореспондуючими Взаємозвязок між рахунками, на яких відбивається одна господарська операція називається кореспонденцією рахунків. (Бух проводка) проводкою називається зазначення рахунків, які стосуються однієї господарської операції з начтупним відображенням суми за дебетом одного рахунка та кредитом іншого Проводки називають рахунковими формулами Порядок складання проводки 1)Визначення рахунків на яких буде проводитися операція 2)Визначаємо характер цих рахунків АП 3)Втановлюємо змінина рахунках +- 4) З урахуванням характеру рахунків та змін записуємо проводку Пр Надійшли грші в касу з поточного рахунку у сумі 30 грн Дт 30 .. Кт 31 - 30 30 А + 31 А - Дт30...Кт31 - 300 (18). Основна бух процедура Основна бухгалтерська процедура відображає послідовність відображення інформації в БО Вона передбачає такі етапи: 1) Інвентар 2) Вступний баланс 3) Журнал реєстрації господарських операцій 4) Головна книга 5) Оборотна відомість 6) Заключний баланс Інвентар - перелік усіх засобів, що має підприємство, а також всього того, що винні йому і воно винне фізичним та юридичним особам, з якими у підприємства складаються певні відносини Інвентар № пп Назва об Сума 1 необоротні активи 1.1 будівлі 1.2 Транспортні засоби Разом 2Оборотні 2.1Сировина 2.2Каса 2.3Незав вир Разом 3. Кредиторська заборгованість 3.1 Розрах зп 3.2 Розрах з бюджетом Разом Має ГЗ на суму ... Власних ... Позикових ... Вступний баланс - інвентар, що перетворений для кращого економічного сприйняття та аналізу Всі господарські операції фіксуються у журналі реєстрації господарських операцій (дата, зміст. сума, кор рахунків) Головна книга - Сукупність рахунків, які відкриває підприємство Початкові та кінцеві залишки, зміни, які відбилися на протязі звітного періоду. Оборотна відомість призначена для аналізу та узагальнення інформації в одному документі. Назва рах Поч сальдо (дт Кт) Оборот (Дт Кт) Кінцеве Сальдо (Дт Кт) Разом (19). План рахунків БО План рахунів - систематизований перелік рахунків, який визначає організацію всієї системи БО на підприємстві з метою одержання інформації необхідної для управління та контролю. В плані рахунків кожній назві рахунку надається цифрове позначення. На практиці замість назв рахунків пишуть їх облікові коди, що зменшує обєм облікової роботи. Єдиний план рахунків доволяє існування єдиних позначень для однакових операцій на підприємствах всіх форм власності. До недавнього часу кожне підприємство використовувало власну систему рахунків, що ускладнювало облікову роботу. Існує кулька підходів для складання планів рахунків лінійний - перерахування рахунків у певному порядку за єдиним критерієм (наприклад ліквідність) десятковий - ділення рахунків по 10 елементів, груп, підгруп і тд фасетний - шифри виражають певні ознаки валентність - число рахунків, з якими даний може кореспондувати ПР України є обовязковим ддокументом. Кожен клас рахунків представляє набір рахунків, що відповідають певному обьєкту обліку В основу ПР покладений кругообіг засобів на виробництві План рахунків тісно повязаний з балансом та звітом про фінансові результати 1) Перші 3 класи для складання активів балансу 2) 4,5,6 - для пасиву )7,8,9 - складання звіту про фінансовий результат Окрім того кожне підприємство має право розробити власний, робочий план рахунків. (20).Облік процесу заготівлі матеріальних цінностей Процес заготівлі та придбання матеріальних цінностей - чукупність господарських операцій, повязаних із забезпеченням підприємства предметами і засобами праці для здійснення господарської діяльності Основні завдання 1) Облік надходження матер цінностей 2) Облік розрахунків з постачальниками 3) Облік транспортно заготівельних витрат 4) Визначення фактичної собівартості ФС = КВ + ТЗВ (заготівля, транспорт, розвантажування) ТЗВ залежить від франко (місце передасі вантажу) Облік процесу придбання матеріальних ціностей може вестися за 1)Фактичною собівартістю - на підприємстві з невеликою номенклатурою запасів. Надходження і відпуск відображаються за фактичною собівартістю 2)За купівельними цінами з виділенням ТЗВ - на протязі місяця ТЗВ відображаються на спеціальному рахунку 20 - ТЗВ. У кінці місяця сума розподіляється між відпущеними запасами та залишком на складі. Для цього визначається середній відсоток ТЗВ на початок місяця і їх величини за місяць на суму залишку запасів на початок місяця та вартість запасів, що надвйшли за місяць за закупівельними цінами. %ТЗВ = (ТЗВпочміс + ТЗВ за міс )/Запаси поч + Запаси за місяць